UiB bytter mobiloperatør til Telia
Universitetet i Bergen har sammen med resten av universitets- og høyskolesektoren i Norge inngått avtale med Telia om mobilabonnement. Det betyr at alle mobilabonnementer som UiB eier og betaler for, skal overføres (porteres) fra Telenor til Telia.
På tidspunktet for overgang (portering) vil ditt nåværende Telenor-abonnement slutte å fungere. Du vil få en påminnelse om dette tilsendt på SMS fra Telia. Dersom det planlagte tidspunktet ikke passer, kan du få utsatt det. Du får nærmere informasjon om hvordan det skal gjøres.
Hva må jeg som bruker gjøre?
Du får et nytt SIM-kort gjennom ditt institutt/avdeling. Du må selv bytte SIM-kort i mobiltelefonen din på porteringstidspunktet. Kortet plasseres i din nåværende telefon. SIM-kortet har en unik PIN-kode som du får sammen med ditt nye SIM-kort. Denne er skjult bak et skrapefelt.
Husk å ha det nye Telia SIM-kortet tilgjengelig slik at du får byttet kort på porteringstidspunktet. (Dette tidspunktet blir kommunisert senere, også på SMS.)
Dersom du ønsker å bytte PIN-kode kan du gjøre det under Innstillinger på telefonen din etter at du har byttet kort. Se også https://telia.no/sim-pin-puk.
Bytte av SIM-kort medfører normalt ikke endringer på telefonen og det som er lagret der. Vi anbefaler deg likevel å ta sikkerhetskopi av telefonen før byttet. Vi oppfordrer deg også til å ha brukernavn og passord til f.eks. Google Play og Apple-ID tilgjengelig dersom du skulle få spørsmål om dette.
Hvilke apper trenger jeg?
Du beholder alle appene på telefonen din. Etter byttet kan du slette apper som er tilpasset tjenester fra din tidligere operatør ("Mitt Telenor" og "Mobilt Bedriftsnett").
For å få fullt utbytte av ditt nye Telia-abonnement bør du installere disse appene:
BankID på mobil
Det nye SIM-kortet støtter Bank-ID. Bank-ID på mobil er knyttet mot SIM-kortnummeret, du må derfor endre dette til det nye kortet. Husk din kodebrikke på porteringstidspunktet. Les mer på https://telia.no/kundeservice/bankid/kom-i-gang og https://www.bankid.no/privat/kom-i-gang/ https://www.bankid.no/privat/kom-i-gang/]
Om du ikke har kodebrikke for Bank-ID, bestill dette i dag så har du det klart til porteringstidspunktet.
Hjelp rundt overgangen
Det finnes mer informasjon på siden Spørsmål og svar om bytte til ny mobiloperatør Telia
Telia vil etter avtale være representert på porteringsdagen og kan gi hjelp.
Du kan også kontakte Telia på:
Telefon: Telia B2B Customer Support, tlf. 05051
Chat og e-post: https://telia.no/bedrift/kundeservice/kontakt
Eller du kan kontakte brukerstøttesenteret BRITA som vanlig.