Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver: Forskjell mellom sideversjoner
Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
{{Under utvikling}} | {{Under utvikling}} | ||
Vi anbefaler at digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas) gjennomføres med verktøy som deltakerne er kjent med fra før der det er mulig. | Vi anbefaler at digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas) gjennomføres med verktøy som deltakerne er kjent med fra før der det er mulig. | ||
'''Vi anbefaler primært å bruke Teams''', som har enkel funksjonalitet for å dekke behovene. Dersom deltakerne ikke er fortrolige med Teams, kan Skype for Business brukes som et alternativ. | |||
==Krav til utstyr hos deltakerne (kandidat, disputasleder, opponenter)== | |||
* Vi anbefaler bruk av løst USB-kamera og hodesett med mikrofon (eventuelt gode konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle. | |||
* Oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne bør prøves på forhånd i det systemet som skal brukes. Vi anbefaler at det innkalles til en teknisk prøve på akkurat samme måte som selve doktorgradsprøven. | |||
* IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l., se under. | |||
==Doktorgradsprøver med Teams== | |||
# '''Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Teams-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook. | |||
Se også veiledning på [https://support.office.com/nb-no/article/planlegge-et-m%C3%B8te-i-teams-943507a9-8583-4c58-b5d2-8ec8265e04e5 Se veiledning her]. | |||
* Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat. | |||
==Doktorgradsprøver med Skype for Business== | ==Doktorgradsprøver med Skype for Business== | ||
Linje 11: | Linje 23: | ||
* Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat. | * Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat. | ||
==Strømme doktorgradsprøver åpent på YouTube e.l.== | ==Strømme doktorgradsprøver åpent på YouTube e.l.== |
Sideversjonen fra 15. mar. 2020 kl. 18:55
Vi anbefaler at digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas) gjennomføres med verktøy som deltakerne er kjent med fra før der det er mulig.
Vi anbefaler primært å bruke Teams, som har enkel funksjonalitet for å dekke behovene. Dersom deltakerne ikke er fortrolige med Teams, kan Skype for Business brukes som et alternativ.
Krav til utstyr hos deltakerne (kandidat, disputasleder, opponenter)
- Vi anbefaler bruk av løst USB-kamera og hodesett med mikrofon (eventuelt gode konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle.
- Oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne bør prøves på forhånd i det systemet som skal brukes. Vi anbefaler at det innkalles til en teknisk prøve på akkurat samme måte som selve doktorgradsprøven.
- IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l., se under.
Doktorgradsprøver med Teams
- Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Teams-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook.
Se også veiledning på Se veiledning her.
- Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat.
Doktorgradsprøver med Skype for Business
- Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Skype-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook. Se videoveiledning.
- Annonser at publikum som vil delta må melde fra til administrator på e-post. De som melder seg på på denne måten, legger administrator til i innkallingen.
- Før avviklingen er det viktig at alle deltakere er utstyrt med riktig utstyr. Vi anbefaler bruk av løst USB-kamera og hodesett med mikrofon (eventuelt gode konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle. Oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne bør prøves på forhånd. IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l., se under.
- Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat.