Issue-tracker

Fra IThjelp
Sideversjon per 30. jun. 2010 kl. 06:44 av Edmmb (diskusjon | bidrag) (opprettet)
(diff) ← Eldre sideversjon | Nåværende sideversjon (diff) | Nyere sideversjon → (diff)

Issue-tracker er et system som brukes av IT-avdelingen for å støtte fler av arbeidsprosessene på avdelingen.

I utgangspunktet var Issue-tracker et system for å registrere og følge opp feilmeldinger ("issues", derav navnet). Da IT-avdelingen innførte en ITIL-basert arbeidsprosess for oppfølging og retting av feil ("Incident management" eller hendelseshåndtering/-styring), ble Issue-tracker valgt som støttesystem for denne prosessen.

Denne opprinnelige Issue-trackeren hadde åpen kildekode, og ble tilpasset og utvidet for å passe bedre til ITAs behov.

Etter hvert som ITA innførte flere prosesser, ble ISsue-tracker utvidet og endret for å udnerstøtte disse også.

Issue-tracker støtter i dag disse arbeidsprosessene:

  • Incident management (hendelseshåndtering)
  • Change Management (Endringsstyring)
  • Configuration Management (Konfigurasjonsstyring)
  • Problem Management (problemhåndtering, gjennom Issue-trackers funksjon "gjengangersak")
  • Deler av Service Level Managemet (gjennom Issue-trackers funksjoner "forespørsel" og "SLM (Service Level Management)" - egentlig avtaleoversikt)

I tillegg har Issue-tracker i UiBs nåværende utgave en del andre funksjoner som er utviklet for å dekke behvo hos ITA. Issue-tracker brukes også av andre avdelinger enn ITA for å ta imot og følge opp saker, pr i dag bruker både Formidlingsavdelingen, Regnskapskontoret og UB i tillegg til IT-personell på en del enheter utenfor ITA.

UiBs Issue-tracker er i dag så endret og tilpasset at den ikke lenger ligner på den opprinnelige Issue--tracker.