SAFE - Prinsippskisse
Fra IThjelp
Overordnet
- SAFE er UiBs sikre løsning for behandling av sensitive personopplysninger.
- Prosjekter i SAFE vil normalt bli opprettet på forespørsel fra en prosjektleder for et REK-/NSD-godkjent forskningsprosjekt.
- Brukerne av SAFE kan være ansatte, studenter eller eksterne sammarbeidspartnere.
Bruk
- Bruker kobler seg mot sikkert skrivebord ved bruk av Cisco AnyConnect (to-faktor autentisering) og Remote Desktop programvare.
- Fra det sikre skrivebordet har brukeren tilgang til data for prosjektet og relevant programvare for å behandle data.
- Data kan kopieres inn til og ut fra løsningen via en filsluse.
Figur
- Figuren under viser de forskjellige elementene i SAFE som bruker må forholde seg til.
Elementene forklart
- To-faktor: For å få tilgang kreves en engangskode i tillegg til vanlig brukernavn og passord. Engangskoden får du enten som SMS til et forhåndsdefinert mobilnummer eller via en app på din smarttelefon.
- Brannmur: Brannmurens oppgave er å kontrollere datatrafikk mellom datanettverk med ulike sikkerhetsnivå. I SAFE hindrer brannmuren uautorisert adgang til data.
- Terminalserver: Server som gir flere samtidige brukere tilgang til unike skrivebord.
- Sikkert skrivebord: Skrivebordet som brukeren jobber i i SAFE. Tilsvarer saksbehandler.uib.no. Krever en "Remote Desktop" applikasjon som vil variere avhengig av brukers platform (Windows, Mac, Linux). Fra skrivebordet vil bruker ha tilgang til data for prosjektet og programvare for å behandle disse.
- Applikasjonsserver: I noen tilfeller vil prosjektet kreve en egen server for å behandle data.
Tilbake til hovedside for SAFE