Office 2010, synonymordbok og standard stavekontroll
Office 2010 insisterer på å velge stavekontroll og synonymordbok ut fra hvilket språk som er valgt som inndataspråk for Windows 7. Dette kan være litt plagsomt dersom man ønsker å skrive engelske dokumenter med norsk tastatur. Særlig plagsomt er det at synonymordboken nekter å virke ordentlig for andre språk enn det aktive inndataspråket.
Det finnes en løsning på problemet. Beskrivelsen er relativt lang, men resultatet er verd strevet.
Jeg tar utgangspunkt i oppsett for britisk engeslk. Fremgangsmåten blir tilsvarende for andre språk.
Legge til birtisk engelsk som inndataspråk
Først legger vi til britisk engelsk som inndataspråk. Dette gjør vi slik:
- Åpne Start-menyen
- Skriv 'lang' i søkefeltet
- Velg 'Change keyboards or other input methods' i gruppen 'Control Panel'
- Bruk knappen 'Change keyboards...'
- Bruk knappen 'Add...' i gruppen 'Installed Services' for å legge til et nytt oppsett
- Trykk på tasten 'E' på tastaturet for å navigere til listen over engelske inndataspråk
- Utvid gruppen 'English (United Kingdom)'
- Utvid undergruppen 'Keyboard'
- Velg 'Show more...' i underguppen 'Keyboard'
- Bla oppover i listen og velg 'Norwegian'
- Bruk knappen 'OK'
- Velg 'English (United Kingdom) - Norwegian' i gruppen 'Default input language'
- Bruk knappen 'OK' for å lagre instillingene
Disse instillingene trer i kraft for nystartede programmer. Hvis du vil styre inndataspråk for hvert program manuelt, må du bruke språklinjen i systemskuffen. Se eget avsnitt om dette under.
Velge britisk engelsk stavekontroll som standard for Office
Hvis vi