Innkjøp av mobiltelefon: Forskjell mellom sideversjoner
(Kuttet ut innkjøpsanbefalingen) |
|||
Linje 5: | Linje 5: | ||
Siden det er tjenstlige behov som skal dekkes, skal både mobiltelefon og abonnement være inkludert i ordningen. Mobiltelefonen er UiBs eiendom. | Siden det er tjenstlige behov som skal dekkes, skal både mobiltelefon og abonnement være inkludert i ordningen. Mobiltelefonen er UiBs eiendom. | ||
== | == Bestilling og innkjøp == | ||
Bestilling av mobiltelefonapparat må foretas av bestilleren på instituttet/avdelingen. Bestilling av abonnement gjøres ved å fylle ut [https://it.uib.no/ithjelp/images/7/70/Mobiltelefon-del1-avtaleskjema_form.pdf avtaleskjema] som sendes til IT-avdelingen. | |||
IT-avdelingen har ikke lenger noen innkjøpsanbefaling med spesielle merker og modeller av mobiltelefon. Alle Android- og IOS- (iPhone-)modeller som selges av vår leverandør kan brukes. Modellutvalg, priser og spesifikasjoner finnes på nettbutikken til vår leverandør Imento (gjennom bestillingsportalen BasWare PM). | |||
==Oppsett av ny mobiltelefon== | |||
'''NB! Brukerstøtte ved IT-avdelingen har ikke anledning til å overføre innhold (herunder data, kontakter og tekstmeldinger) fra gammel telefon til ny. | '''NB! Brukerstøtte ved IT-avdelingen har ikke anledning til å overføre innhold (herunder data, kontakter og tekstmeldinger) fra gammel telefon til ny. | ||
Vi har | Vi har laget en hjelpeside for å hjelpe deg med å komme i gang. '''[[Overføring av innhold fra gammel mobiltelefon|Klikk her for å lese mer.]]''' | ||
Ved eventuelle spørsmål angående oppsett på telefon - | Ved eventuelle spørsmål angående oppsett på telefon - vennligst kontakt brukerstøttesenteret [[BRITA]]. | ||
==Bestillingsprosedyre== | ==Bestillingsprosedyre== | ||
Linje 170: | Linje 31: | ||
[[Fil:Telefoner-UiB.png]] | [[Fil:Telefoner-UiB.png]] | ||
Du skal da få opp | Du skal da få opp de modellene som er aktuelle. Du kan også søke på merke- eller modellnavn. | ||
Når du har valgt det/de produktene du skal ha, klikker du "Overfør til PM"-knappen i handlekurven for å fortsette bestillingsprosedyren i BasWare PM. | Når du har valgt det/de produktene du skal ha, klikker du "Overfør til PM"-knappen i handlekurven for å fortsette bestillingsprosedyren i BasWare PM. | ||
Linje 180: | Linje 41: | ||
# '''Et eksisterende nummer/abonnement skal overføres fra annen eier til UiB (portering).''' Oppgi i så fall hvilket abonnement (telefonnummer) det gjelder. <br>Også ved slik portering skal avtaleskjema fylles ut og sendes til [mailto:mobil@uib.no mobil@uib.no] før nytt SIM-kort utleveres (se punkt 2). Overføringsskjema for abonnementet fylles ut av IT-avdelingen, og må signeres av bruker før portering kan skje. | # '''Et eksisterende nummer/abonnement skal overføres fra annen eier til UiB (portering).''' Oppgi i så fall hvilket abonnement (telefonnummer) det gjelder. <br>Også ved slik portering skal avtaleskjema fylles ut og sendes til [mailto:mobil@uib.no mobil@uib.no] før nytt SIM-kort utleveres (se punkt 2). Overføringsskjema for abonnementet fylles ut av IT-avdelingen, og må signeres av bruker før portering kan skje. | ||
Telefonen sendes fra leverandør direkte til bestillende institutt/avdeling. | |||
Randsoneinstitusjoner som ''ikke'' bruker bestilling gjennom BasWare, bestiller ved å registrere en sak i Issue-tracker ([https://bs.uib.no https://bs.uib.no]) til IT-avdelingen: | Randsoneinstitusjoner som ''ikke'' bruker bestilling gjennom BasWare, bestiller ved å registrere en sak i Issue-tracker ([https://bs.uib.no https://bs.uib.no]) til IT-avdelingen: |
Sideversjonen fra 24. apr. 2018 kl. 10:37
Ordning for UiB-mobiltelefon
Ordningen med at UiB stiller mobiltelefon og abonnement til disposisjon for ansatte når tjenstlige behov tilsier det, er hjemlet i Statens Personalhåndbok, kap 10-2. Se nærmere informasjon på siden Kjøp og bruk av mobiltelefon dekket av UiB
Siden det er tjenstlige behov som skal dekkes, skal både mobiltelefon og abonnement være inkludert i ordningen. Mobiltelefonen er UiBs eiendom.
Bestilling og innkjøp
Bestilling av mobiltelefonapparat må foretas av bestilleren på instituttet/avdelingen. Bestilling av abonnement gjøres ved å fylle ut avtaleskjema som sendes til IT-avdelingen.
IT-avdelingen har ikke lenger noen innkjøpsanbefaling med spesielle merker og modeller av mobiltelefon. Alle Android- og IOS- (iPhone-)modeller som selges av vår leverandør kan brukes. Modellutvalg, priser og spesifikasjoner finnes på nettbutikken til vår leverandør Imento (gjennom bestillingsportalen BasWare PM).
Oppsett av ny mobiltelefon
NB! Brukerstøtte ved IT-avdelingen har ikke anledning til å overføre innhold (herunder data, kontakter og tekstmeldinger) fra gammel telefon til ny.
Vi har laget en hjelpeside for å hjelpe deg med å komme i gang. Klikk her for å lese mer.
Ved eventuelle spørsmål angående oppsett på telefon - vennligst kontakt brukerstøttesenteret BRITA.
Bestillingsprosedyre
UiB bruker elektronisk bestilling gjennom Basware PM.
For å bestille via Basware, velg Ny anmodning -> Eksterne kataloger -> IMENTO NORGE AS-82
Når du åpner Imentos katralog, må du velge produktgruppen "Telefoner UiB" i nettbutikken:
Du skal da få opp de modellene som er aktuelle. Du kan også søke på merke- eller modellnavn.
Når du har valgt det/de produktene du skal ha, klikker du "Overfør til PM"-knappen i handlekurven for å fortsette bestillingsprosedyren i BasWare PM.
Før bestillingen sendes i PM, må det Det må alltid oppgis i kommentarfeltet hvilket abonnement telefonen skal brukes med. Det er tre hovedalternativer:
- Telefonen skal brukes med et abonnement som allerede tilhører organisasjonen. (Typisk hvis den skal erstatte en annen telefon.) Opplys da om dette og oppgi telefonnummeret den skal brukes med og navnet på brukeren, f.eks. ved å skrive "Skal brukes med eksisterende UiB-abonnement 987 65 432, Erik Eriksen" i kommentarfeltet i bestillingen.
- Det skal opprettes et nytt abonnement til telefonen. Skriv i så fall dette i kommentarfeltet. ("Skal ha nytt abonnement".)
Smart-telefoner vil få basisabonnement pluss surfepakke "medium". Eventuell endring av surfepakke vil bli vurdert etter forbruk.
Andre mobiltelefoner vil få basisabonnement uten surfepakke.
Ved oppretting av nytt abonnement må det sendes inn avtaleskjema (se https://it.uib.no/ithjelp/images/7/70/Mobiltelefon-del1-avtaleskjema_form.pdf). Dette bør fylles ut og signeres når mobiltelefonen bestilles, og sendes til mobil@uib.no. Mobiltelefon med SIM-kort kan ikke leveres ut før utfylt og signert avtaleskjema er levert. - Et eksisterende nummer/abonnement skal overføres fra annen eier til UiB (portering). Oppgi i så fall hvilket abonnement (telefonnummer) det gjelder.
Også ved slik portering skal avtaleskjema fylles ut og sendes til mobil@uib.no før nytt SIM-kort utleveres (se punkt 2). Overføringsskjema for abonnementet fylles ut av IT-avdelingen, og må signeres av bruker før portering kan skje.
Telefonen sendes fra leverandør direkte til bestillende institutt/avdeling.
Randsoneinstitusjoner som ikke bruker bestilling gjennom BasWare, bestiller ved å registrere en sak i Issue-tracker (https://bs.uib.no) til IT-avdelingen: