Administrative fellessystemer ved UiB: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
mIngen redigeringsforklaring
(kopiert fra intranett skyggeportal (mangler noen lenker/vedlegg))
Linje 1: Linje 1:
{{BAD}}
{{BAD}}
[[en:Administrative systems at UiB]]
[[en:Administrative systems at UiB]]
Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative systemer for administrasjon av f.eks. økonomi, personal- og studentinformasjon. Disse systemene er det selvsagt begrenset tilgang til. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til disse.


Av sikkerhetsgrunner blir det ikke gitt tilgang til disse administrative systemene fra maskiner utenfor UiBs nettverk. Maskiner med tilgang til slike systemer skal heller ikke kunne fjernstyres fra utenfor UiBs nett.


Her er en [http://www.uib.no/ansatt/adm/admsys.html oversikt over primære IKT-system for administrative formål ved UiB] med ansvarlig leder (systemeier).
Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative program, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha [[Brukarkonto_for_tilsette|brukerkonto]] ved UiB. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra Windows-klienter.


For å søke om tilgang til et av disse systemene, se [https://intranett.uib.no/uPortal/Link?id=8051 intranett]. Man ha [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|brukerkonto ved UiB]] for å få tilgang.
 
Oversikt over felles administrative systemer med leder for eieravdeling finnes i skjemaet (se under).
 
 
== Søknad om tilgang ==
 
PAGA: Eget søknadsskjema brukes. [https://wikihost.uib.no/oka/index.php/Ledere Mer om tilgang til PagaWeb]
 
 
 
 
== Andre felles administrative systemer: ==
 
Last ned søknadsskjema som:
 
* pdf (Åpnes i bl.a. Acrobat eller via plugin i nettleseren) eller
* odt (Åpnes i bl.a. OpenOffice, StarOffice eller MS Word med odf-støtte. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.)
* rtf (Åpnes bl.a. i MS Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.)
 
 
Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.
 
 
 
'''FS:''' Signert taushetserklæring også sendes for å få tilgang til FS. Har du problemer med å åpne denne, kan du laste den ned først eller åpne den fra uawiki.
 
'''Basware:''' Skjemaet "Basware - Rolleregister" må også legges ved. Dette finnes under skjema og maler hos Økonomiavdelingen eller via lenke på søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.
 
IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").
 
 
 
Maskinnavn kan finnes slik:
 
 
* Start - Support - Show Computerinfo
* ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"
 
 
Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdeling for aktuelt system eller IT-avdelingen på https://bs.uib.no / tlf (555) 84700.


[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]

Sideversjonen fra 9. sep. 2013 kl. 11:59


Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative program, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha brukerkonto ved UiB. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra Windows-klienter.


Oversikt over felles administrative systemer med leder for eieravdeling finnes i skjemaet (se under).


Søknad om tilgang

PAGA: Eget søknadsskjema brukes. Mer om tilgang til PagaWeb



Andre felles administrative systemer:

Last ned søknadsskjema som:

  • pdf (Åpnes i bl.a. Acrobat eller via plugin i nettleseren) eller
  • odt (Åpnes i bl.a. OpenOffice, StarOffice eller MS Word med odf-støtte. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.)
  • rtf (Åpnes bl.a. i MS Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.)


Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.


FS: Signert taushetserklæring må også sendes for å få tilgang til FS. Har du problemer med å åpne denne, kan du laste den ned først eller åpne den fra uawiki.

Basware: Skjemaet "Basware - Rolleregister" må også legges ved. Dette finnes under skjema og maler hos Økonomiavdelingen eller via lenke på søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.

IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").


Maskinnavn kan finnes slik:


  • Start - Support - Show Computerinfo
  • ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"


Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdeling for aktuelt system eller IT-avdelingen på https://bs.uib.no / tlf (555) 84700.