IT-forum 2011: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
m (Ny side: ==Invitasjon til UiBs IT-forum våren 2011== Universitetet i Bergens IT-forum våren 2011 arrangeres på Solstrand Hotel & Bad, Os onsdag og torsdag 6. og 7. april. IT-fo…)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
(41 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
==Invitasjon til UiBs IT-forum våren 2011==
''' Universitetet i Bergens IT-forum våren 2011 arrangeres onsdag og torsdag 6. og 7. april på Solstrand Hotel & Bad, Os. '''


Universitetet i Bergens IT-forum våren 2011 arrangeres på Solstrand          Hotel & Bad, Os onsdag        og torsdag 6. og 7. april.
''' Tema i år er ''åpenhet''. '''


IT-forum er for alle IT-interesserte, primært på UiB, men også nære samarbeidspartnere og andre interesserte er velkommen.


Programmet legger opp til spennende innlegg og diskusjoner.
==Invitasjon==


[[File:Solstrand_Hotell.jpg|200px|thumb|left|Solstrand Hotell og Bad]]


Påmelding er forløpig ikke åpnet. Vi gjør oppmerksom på at påmeldinger er bindende.


Eksterne deltakerne (utenfor UiB) dekker        selv kostpris for hotellovernatting og mat (kr 2160, se detaljer i påmeldingsskjemaet)      og reise.
IT-forum er for alle IT-interesserte, primært på UiB, men også nære samarbeidspartnere og andre interesserte er velkommen.


Deltakere fra UiB betaler en egenandel på kr 1500. (IT-avdelingen dekker          for          ansatte          ved      avdelingen.)
Tema for årets konferanse er ''åpenhet'' i vid forstand (programvare, kode, holdninger, m.m.) og vi prøver å legge opp et program som er av allmenn interesse, men har også en del spissa tekniske sesjoner.


Foredragsholdere vi kan by på representerer ulike eksterne firma, men UiBs egne folk står for en stor del av innleggene.


Vi håper på din deltagelse på Solstrand! Invitasjonen        kan evt. videresendes til andre.
Vi håper å se riktig mange på Solstrand i begynnelsen av april.


Har du spørsmål, kontakt programkomitéen v/ Sidsel Storebø, tlf: 55 58 40 84.
Har du spørsmål, kontakt programkomitéen v/ Sidsel Storebø, tlf: 55 58 40 84.
Linje 21: Linje 21:
---
---


IT-forum blir også annonsert på http://it.uib.no og mailing-listen it-info.uib.no
IT-forum blir også annonsert på mailing-listen [http://mailman.uib.no/listinfo/it-info it-info.uib.no]
 
 
==Program==
 
 
=== Onsdag 6. april ===
 
 
{| cellspacing="0" cellpadding="2" border="0"
 
| valign="top" | '''''Start kl.'''''
| valign="top" |  '''''Sesjon/aktivitet/foredragsholder:'''''
 
|-
| valign="top" | 08:15
| '''Felles buss fra Bergen''' (Lars Hilles gate ved Bergen kunstforening / gamle lysverkbygningen)
|-
| valign="top" | 09:00
| ''Rundstykker, kaffi og te''
|-
| valign="top" | 09:30
| IT-direktør Thomas Evensen:
 
'''Åpning av IT-forum '''
|-
| valign="top" | 09:40
| Tore Rykkel  (Politiker og Salgssjef BKK Marked AS):
 
'''Innledning om årets tema: Åpenhet''' - [[Medium:Innledning_om_åpenhet_IT-forum_2011v_Rykkel.pdf|Last ned pdf]]
|-
| valign="top" | 10:00
| Atle Aarnes  (Senioringeniør i Datatilsynet):
 
'''Åpenhet og personopplysninger''' - [[Medium:Åpenhet_og_personopplysninger_IT-forum_2011v_Årnes.pdf|Last ned pdf]]
|-
| valign="top" | 10:45
| ''Pause''
|-
| valign="top" | 11:00
| Trond Michelsen (yr.no):
 
'''Tilgjengeliggjøring av værdata'''  - [[Medium:Frie_værdata_IT-forum_2011v_Michelsen.pdf‎|Last ned pdf]]
|-
| valign="top" | 12:00
| ''Lunsj''
|-
| valign="top" | 13:00
| Steinar J. Olsen (Daglig leder og eier av Stormberg):
 
'''Dialog og åpenhet i sosiale medier''' - [[Medium:Dialog_og_åpenhet_i_sosiale_medier_hos_Stormberg_IT-forum_2011v_Olsen.pdf|Last ned pdf]]
|-
| valign="top" | 14:00
| ''Pause''
|-
| valign="top" | 14.15
| Anders Waage Nilsen  (Daglig leder i Arena-prosjektet MediArena i Bergen):
 
'''Media 3.0''' - [http://www.slideshare.net/MediArena/mediarena-media-30-fremtidens-mediekonomi Gå til presentasjon (ekstern side)]
|-
| valign="top" | 15.00
| '''Nyheter fra IT-avdelingen'''
Lynforedrag om aktuelle saker:
* '''Fri programvare-alternativer på klienter''' - Se [https://it.uib.no/ithjelp/index.php?title=Fri_programvare&oldid=8864 vevside (versjon fra 6. april)] og [[:Kategori:Fri programvare|kategori]]
Frode Hatlevik, Seksjon for Brukerstøtte
* '''UNIX serverdrift - En visjon''' - [[Medium:Unix_serverdrift_IT-forum_2011v_Bernson_Lædre.pdf‎|Last ned pdf]]
Tor Lædre og Morten-Christian Bernson, Infrastruktur
* '''Fraværssystem''' - [[Medium:Fraværsapplikasjon_IT-forum-2011v_Aas.pdf|Last ned pdf]]
Gisle Aas, Applikasjoner
* '''Nye arbeidsformer BRITA''' - [[Medium:BRITA_nye_abeidsformer_IT-forum_2011v_Bergland.pdf‎|Last ned pdf]]
Magne Bergland, Brukerstøtte
* '''Status hjemmekatalog og veien videre''' - [[Medium:Unix-hjemmekataloger_status_IT-forum_2011v_Johnsen.pdf|Last ned pd]]
Jan Kristian Walde Johnsen, Infrastruktur
* '''Tjenester på webhotellet''' - [[Medium:Webhotellet_IT-forum_2011v_Kristiansen.pdf|Last ned pdf]]
Raymond Kristiansen, Applikasjoner
* '''Utstyrsdatabasen for undervisningsrom''' - [[Medium:Utstyrsdatabasen_undervisningsrom_IT-forum_2011v_Eikhaug_Bøe.pdf|Last ned pdf]]
Jon Eikhaug, Brukerstøtte og Christian Bøe, Applikasjoner
* '''Betalingsløsning på nett''' - [[Medium:Betalingsløsning_på_nett_IT-forum_2011v_Revheim.pdf|Last ned pdf]]
Johanne Revheim, Applikasjoner
|-
| valign="top" | 16:30
| ''Slutt på faglig program''
|-
| valign="top" | 18:30
| '''Aperitif og kulturelt innslag'''
|-
| valign="top" | 19:00
| '''Middag'''
|}
 
=== Torsdag 7. april ===
 
{| cellspacing="0" cellpadding="2" border="0"
 
|  '''''Start kl.'''''
| colspan="2" | '''''Sesjon/aktivitet/foredragsholder'''''
 
|-
| rowspan="2" valign=top" | 09:00
| colspan="2" valign=top" | Parallelle sesjoner:
|-
| Jan Ivar Beddari (IT-avdelingen):
 
'''Sentralt driftsopplegg for Mac ''' - [[Medium:Mac_klientdrift_IT-forum_2011v_Beddari.pdf|Last ned pdf]]
| Bjørn Tore Sund (IT-avdelingen):
 
'''Når telefoni og videokonferanse blir samordnet sanntidskommunikasjon'''  - [[Medium:Telefoni_videokonferanse_samordnet_IT-forum_2011v_Sund.pdf|Last ned pdf]]
|-
| valign="top" | 09:45
| colspan="2" | ''Pause''
|-
| valign="top" | 10:00
| colspan="2" | Kuvvet Atakan (professor og viserektor for utdanning, UiB) innleder dagens hovedbolk:
 
'''DigUiB - Universitetets satsing innenfor digitale hjelpemidler og støttesystemer''' - [[Medium:DigUiB_introduksjon_IT-Forum_2011v_Atakan.pdf|Last ned pdf]]
 
Representanter fra de ulike delprosjektene samt en studentrepresentant vil bidra:
 
*Hanne Kvilhaugsvik (Studentparlamentet):
 
: '''Dagens studentar og morgondagens studentar - kva er dei vant med og kva ventar dei av (Dig)UiB?''' - [http://prezi.com/l7ymalxb7mov/kva-forventar-studentane/ Vis presentasjon]
 
*Marianne J. Huse (Seksjonsleder, Studieadministrativ avdeling, UiB):
: '''Digitale forelesninger'''  - [[Medium:DigUiB_introduksjon_IT-Forum_2011v_Atakan.pdf|Last ned pdf (se side 7 - 8)]]
 
*Irene Eikefjord (Spesialbibliotekar, Seksjon for digitale systemer og tjenester, Universitetsbiblioteket i Bergen):
: '''Digital pensumlitteratur''' - [[Medium:DigUiB_digital_pensumlitteratur_IT-forum_2011v_Irene_Eikefjord.pdf|Last ned pdf]]
 
*Kathrine Slettevold (Prosjektleder, Studieadministrativ avdeling, UiB) og Robert Hetlelid (Overingeniør, IT-avdelingen, UiB):
: '''Digital eksamen''' - [[Medium:DigUiB_digital_eksamen_IT-Forum_2011v_Slettevold_Hetlelid.pdf|Last ned pdf]]
 
*Spørsmålsrunde
|-
| valign="top" | 12:00
| colspan="2" | ''Lunsj''
|-
| valign="top" | 13:00
| colspan="2" | Randi Taxt (Bibliotekdirektør Universitetsbiblioteket i Bergen):
'''Åpenhet i forskning''' - [[Medium:Åpenhet_i_forskning_IT-forum_2011v_Taxt.pdf‎|Last ned pdf]]
|-
| valign="top" | 13:45
| colspan="2" | ''Pause''
|-
| valign="top" | 14:00
| colspan="2" | Christer Gundersen (Konstituert direktør Friprog.no):
 
'''Deling og gjenbruk av teknologi i praksis - utfordringer og gevinster'''
|-
| valign="top" | 15:00
| colspan="2" | '''Takk for i år'''
Thomas Evensen, IT-direktør
|-
| valign="top" | 15:15
| colspan="2" | '''Bussavgang Bergen'''
|}
 
 
== Påmelding==
 
[https://registrer.app.uib.no/it-forum/ Påmelding] er stengt.
 
 
[[Medium:Deltakarliste_IT-forum_2011.pdf|Deltagerliste]] blir delt ut på IT-forum.
 
Endringer i siste liten kan meldes på e-post eller mobil til:
:wenche.neset@adm.uib.no
:924 27 771
 
 
== Prisinformasjon ==
 
Pris for eksterne deltakere (utenfor UiB):
 
Priser for hele arrangementet: 2 345,-
 
En dag (uten middag): 590,-
 
En dag (med middag): 1 060,-
 
 
Interne deltakere (ansatte på UiB utenom IT-avdelingen) betaler en egenandel:
 
Hele arrangementet med middag: 1700,-
 
En dag (uten middag): 450,-
 
En dag (med middag): 850,-
 
 
== Evaluering ==
 
IT-avdelingen har spurt deltakerne om tilbakemelding og innspill etter vårens IT-forum.


==Program  for IT-forum våren 2011==
[[Fornøgde deltakarar på IT-forum|Les om resultatet av undersøkelsen.]]


Programmet vil bli annonsert på et senere tidspunkt.
[[Kategori:IT-forum]]

Siste sideversjon per 9. mar. 2017 kl. 09:07

Universitetet i Bergens IT-forum våren 2011 arrangeres onsdag og torsdag 6. og 7. april på Solstrand Hotel & Bad, Os.

Tema i år er åpenhet.


Invitasjon

Solstrand Hotell og Bad


IT-forum er for alle IT-interesserte, primært på UiB, men også nære samarbeidspartnere og andre interesserte er velkommen.

Tema for årets konferanse er åpenhet i vid forstand (programvare, kode, holdninger, m.m.) og vi prøver å legge opp et program som er av allmenn interesse, men har også en del spissa tekniske sesjoner.

Foredragsholdere vi kan by på representerer ulike eksterne firma, men UiBs egne folk står for en stor del av innleggene.

Vi håper å se riktig mange på Solstrand i begynnelsen av april.

Har du spørsmål, kontakt programkomitéen v/ Sidsel Storebø, tlf: 55 58 40 84.

---

IT-forum blir også annonsert på mailing-listen it-info.uib.no


Program

Onsdag 6. april

Start kl. Sesjon/aktivitet/foredragsholder:
08:15 Felles buss fra Bergen (Lars Hilles gate ved Bergen kunstforening / gamle lysverkbygningen)
09:00 Rundstykker, kaffi og te
09:30 IT-direktør Thomas Evensen:

Åpning av IT-forum

09:40 Tore Rykkel (Politiker og Salgssjef BKK Marked AS):

Innledning om årets tema: Åpenhet - Last ned pdf

10:00 Atle Aarnes (Senioringeniør i Datatilsynet):

Åpenhet og personopplysninger - Last ned pdf

10:45 Pause
11:00 Trond Michelsen (yr.no):

Tilgjengeliggjøring av værdata - Last ned pdf

12:00 Lunsj
13:00 Steinar J. Olsen (Daglig leder og eier av Stormberg):

Dialog og åpenhet i sosiale medier - Last ned pdf

14:00 Pause
14.15 Anders Waage Nilsen (Daglig leder i Arena-prosjektet MediArena i Bergen):

Media 3.0 - Gå til presentasjon (ekstern side)

15.00 Nyheter fra IT-avdelingen

Lynforedrag om aktuelle saker:

Frode Hatlevik, Seksjon for Brukerstøtte

Tor Lædre og Morten-Christian Bernson, Infrastruktur

Gisle Aas, Applikasjoner

Magne Bergland, Brukerstøtte

Jan Kristian Walde Johnsen, Infrastruktur

Raymond Kristiansen, Applikasjoner

Jon Eikhaug, Brukerstøtte og Christian Bøe, Applikasjoner

Johanne Revheim, Applikasjoner

16:30 Slutt på faglig program
18:30 Aperitif og kulturelt innslag
19:00 Middag

Torsdag 7. april

Start kl. Sesjon/aktivitet/foredragsholder
09:00 Parallelle sesjoner:
Jan Ivar Beddari (IT-avdelingen):

Sentralt driftsopplegg for Mac - Last ned pdf

Bjørn Tore Sund (IT-avdelingen):

Når telefoni og videokonferanse blir samordnet sanntidskommunikasjon - Last ned pdf

09:45 Pause
10:00 Kuvvet Atakan (professor og viserektor for utdanning, UiB) innleder dagens hovedbolk:

DigUiB - Universitetets satsing innenfor digitale hjelpemidler og støttesystemer - Last ned pdf

Representanter fra de ulike delprosjektene samt en studentrepresentant vil bidra:

  • Hanne Kvilhaugsvik (Studentparlamentet):
Dagens studentar og morgondagens studentar - kva er dei vant med og kva ventar dei av (Dig)UiB? - Vis presentasjon
  • Marianne J. Huse (Seksjonsleder, Studieadministrativ avdeling, UiB):
Digitale forelesninger - Last ned pdf (se side 7 - 8)
  • Irene Eikefjord (Spesialbibliotekar, Seksjon for digitale systemer og tjenester, Universitetsbiblioteket i Bergen):
Digital pensumlitteratur - Last ned pdf
  • Kathrine Slettevold (Prosjektleder, Studieadministrativ avdeling, UiB) og Robert Hetlelid (Overingeniør, IT-avdelingen, UiB):
Digital eksamen - Last ned pdf
  • Spørsmålsrunde
12:00 Lunsj
13:00 Randi Taxt (Bibliotekdirektør Universitetsbiblioteket i Bergen):

Åpenhet i forskning - Last ned pdf

13:45 Pause
14:00 Christer Gundersen (Konstituert direktør Friprog.no):

Deling og gjenbruk av teknologi i praksis - utfordringer og gevinster

15:00 Takk for i år

Thomas Evensen, IT-direktør

15:15 Bussavgang Bergen


Påmelding

Påmelding er stengt.


Deltagerliste blir delt ut på IT-forum.

Endringer i siste liten kan meldes på e-post eller mobil til:

wenche.neset@adm.uib.no
924 27 771


Prisinformasjon

Pris for eksterne deltakere (utenfor UiB):

Priser for hele arrangementet: 2 345,-

En dag (uten middag): 590,-

En dag (med middag): 1 060,-


Interne deltakere (ansatte på UiB utenom IT-avdelingen) betaler en egenandel:

Hele arrangementet med middag: 1700,-

En dag (uten middag): 450,-

En dag (med middag): 850,-


Evaluering

IT-avdelingen har spurt deltakerne om tilbakemelding og innspill etter vårens IT-forum.

Les om resultatet av undersøkelsen.