|
|
(16 mellomliggende versjoner av 13 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| <META name="keywords" content="skifte, jobb">
| | [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=19e33cac8ca04f50b376ab6811c7b5e1 Informasjon om brukerkontoer og tilganger finnes nå i UiBhjelp.] |
| ===Sjekkliste ved bytte av jobb/tilhørighet internt på UiB===
| |
| | |
| Dette gjelder ansatte som bytter arbeidssted fra en enhet (avdeling/institutt el) til en annen.
| |
| | |
| | |
| Studenter som blir ansatt, søker på vanlig måte om ansatt-konto.
| |
| | |
| | |
| Ansatte som trenger studentkonto kan opprette dette selv via https://sebra.uib.no klikk linken "''student''" under ''Opprett konto''. En må ha semesterregistrert seg min. en time før en kan opprette konto via sebra.
| |
| | |
| | |
| Dette gjelder primært personer som både i gammel og ny stilling er lønnet med månedslønn fra UiB eller UNIFOB.
| |
| | |
| For personer som ikke er lønnet med månedslønn kan det gjelde egne rutiner.
| |
| | |
| | |
| '''Bytte av avdeling'''
| |
| | |
| Hvis du allerede har ansattkonto aktiv eller sperret, så ikke søk om ny konto. Du skal bruke samme brukerid også i ditt nye ansettelsesforhold. ITA og SEBRA vil evt. tilpasse den med ny epostadresse o.l.
| |
| | |
| Godkjenner kan gi tilgang til de avdelingsvise fellesområder og intranettsider uten at det foreligger søknad. (nytt siden 15. september 2009).
| |
| | |
| | |
| | |
| ===Hva må den ansatte gjøre ved bytte av jobb:===
| |
| | |
| '''Sørge for avdelingene hun slutter/begynner på melder fra til Personal- og økonomiavdelingen om den nye tilhørigheten.'''
| |
| | |
| Opplysningene i personalsystemet (SLP, statens lønns- og personalsystem) er grunnlag for tilhørighet i datasystemene og må være på plass for at man skal få de rette tilganger osv.
| |
| | |
| Opplysningene i personalsystemet er også grunnlag for oppføring i den elektroniske telefonkatalogen og i IT-avdelingens brukerstøttesystem IssueTracker.
| |
| | |
| | |
| '''Søke tilgang til den nye enhetens fellesområde.'''
| |
| | |
| Dette kan man selv søke om i SEBRA. Logg inn under ”Min konto” og velg deretter ”Jeg søker tilgang” -> ”Fellesområde” i venstre marg. Når du har søkt må godkjenner på enheten du søker til godkjenne tilgangen.
| |
| | |
| (Merk at dette kun gjelder fellesområder tilknyttet et 'sted' (avdeling, institutt) som administreres via SEBRA.
| |
| | |
| Hvis du også skal endre tilgang til fellesområder for prosjekter e.l. på tvers av enheter, må det håndteres utenfor SEBRA.)
| |
| | |
| | |
| '''Søke tilgang til den nye enhetens intranettområde'''
| |
| | |
| Tilgang til intranettområde blir opprettet automatisk når oppdaterte data er overført fra personalsystemet til
| |
| | |
| brukeradministrasjonssystemet SEBRA, men ettersom dette kan ta noe tid, anbefaler vi å søke om tilgangen i SEBRA.
| |
| | |
| Dette gjøres på tilsvarende måte som å søke om fellesområde. Velg ”Jeg søker tilgang” -> ”intranettområde” når du er logget inn i SEBRA.
| |
| | |
| | |
| '''Melde fra til IT-avdelingen om flyttingen.'''
| |
| | |
| Når du melder fra til IT-avdelingen om at du bytter arbeidssted/tilhørighet vil vi:
| |
| | |
| | |
| * Endre epostadressen slik at din epostadresse avspeiler hvilken enhet du er tilknyttet.
| |
| | |
| :Den gamle epostadressen virker fortsatt og all post som sendes til den kommer fortsatt til din postboks.
| |
| | |
| * Vurdere om dine lagringsområder på servere i nettverket (hjemme- og profilkatalog) skal flyttes til en annen server og evt.
| |
| | |
| :gjennomføre en slik flytting
| |
| | |
| | |
| '''Hvis du skal ha med datamaskinen fra et sted til et annet i forbindelse med byttingen:'''
| |
| | |
| Meld fra til IT-avdelingen om dette - helst før du flytter datamaskinen - på telefon til BRITA eller http://bs.uib.no/.
| |
| | |
| Ta med detaljer om (dersom dette er kjent):
| |
| | |
| * Hvor flytter du fra (sted, rom)
| |
| | |
| * Hvor flytter du til (sted, rom)
| |
| | |
| * Datamaskinens navn (kan finnes i Windows ved å velge: start - support - show computer info)
| |
| | |
| :IT-avdelingen vil sørge for at PCen fungerer på nettet på stedet du flytter til,
| |
| :og oppdatere navn/informasjon om PCen i systemene våre.
| |
| | |
| | |
| '''Hvis du skal bytte telefonnummer:'''
| |
| | |
| Vanligvis beholder man sitt telefonnummer når man bytter jobb.
| |
| | |
| Da bestilles bare [http://it.uib.no/index.php?mode=html&file=skjema/telefoni/flytting.php&link_id=1532&sublink_id=1585 flytting av nummeret] til det nye stedet.
| |
| | |
| Hvis man skal bytte til et annet nummer, må telefonsentralen få beskjed om dette så de kan oppdatere sin nummerinformasjon.
| |
| | |
| (Ring telefonsentralen på internnummer 9.)
| |
| | |
| | |
| '''Når du er på plass i den nye jobben og har logget inn på PCen:'''
| |
| | |
| Koble til nye skrivere. Dette gjør du selv etter anvisningen på [[Legge_til_nettverksskriver_i_Windows_XP|IT-avdelingens nettsider.]]
| |
| | |
| | |
| '''Merk at brukernavn og passord ikke endres når du bytter jobb/tilhørighet!'''
| |
| | |
| Brukernavnet endres aldri. Passordet kan du selv forandre i [https://sebra.uib.no/ SEBRA.]
| |
| | |
| [[Kategori:Tilgang]]
| |
| [[Kategori:Brukerstøtte]]
| |
| [[Kategori:IDA]]
| |