Ofte stilte spørsmål om maskinvare/programvare: Forskjell mellom sideversjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
{{Trenger gjennomgang}} | {{Trenger gjennomgang}} | ||
==Hvorfor får jeg ikke installere et program som jeg har lastet ned til min klientmaskin?== | |||
Det er ikke mulig å installere programmer på klientmaskiner med din vanlige brukerkonto. | |||
==Jeg vil ha program x installert. Hvordan går jeg frem?== | |||
Hvis det er et program vi ikke har pakke på fra før må det bestilles en installasjonspakke av programmet via [http://bs.uib.no bs.uib.no]. Oversikt over programmer som vi har pakke på finner du her: [http://bs.uib.no/adprogs http://bs.uib.no/adprogs]. Vi trenger nærmeste lederes godkjennelse på at programmet er faglig nødvendig før vi lager pakke. Dersom programmet er lisensiert er du selv ansvarlig for at lisens er i orden. | |||
==Jeg har fått en ny laptop som skal settes opp som klientmaskin. Hva gjør jeg?== | |||
Nye laptoper kan leveres på IT-avdelingen for oppsett. Opprett først en sak på [http://bs.uib.no bs.uib.no] | |||
'''Problem: Jeg har byttet maskin/ byttet kontor. Nå virker ikke FS mer. (Ica Client).''' | '''Problem: Jeg har byttet maskin/ byttet kontor. Nå virker ikke FS mer. (Ica Client).''' |
Sideversjonen fra 23. feb. 2010 kl. 09:36
Hvorfor får jeg ikke installere et program som jeg har lastet ned til min klientmaskin?
Det er ikke mulig å installere programmer på klientmaskiner med din vanlige brukerkonto.
Jeg vil ha program x installert. Hvordan går jeg frem?
Hvis det er et program vi ikke har pakke på fra før må det bestilles en installasjonspakke av programmet via bs.uib.no. Oversikt over programmer som vi har pakke på finner du her: http://bs.uib.no/adprogs. Vi trenger nærmeste lederes godkjennelse på at programmet er faglig nødvendig før vi lager pakke. Dersom programmet er lisensiert er du selv ansvarlig for at lisens er i orden.
Jeg har fått en ny laptop som skal settes opp som klientmaskin. Hva gjør jeg?
Nye laptoper kan leveres på IT-avdelingen for oppsett. Opprett først en sak på bs.uib.no
Problem: Jeg har byttet maskin/ byttet kontor. Nå virker ikke FS mer. (Ica Client).
Løsning: Ny IP adresse må registreres og legges inn i Accesslisten vår. Meld dette inn til IT-avd.
Problem: Jeg ønsker å installere noen av mine egne programmer på min bærbare. Løsning: Bruk installasjonskontoen: For brukernavn og passord. Kontakt IT-avd.
NB: Installerer du antivirus eller programvare baserte brannmurer vil maskinen din slutte å virke i vårt nettverk. (gjelder pc`er som driftes av IT-avdelingen)
Problem: Jeg trenger hjelp til å bruke min fast telefon Løsning: Gode bruksanvisning finnes på http://www.uib.no/ansatt/hvordan/telefon.html Se også: http://www.uib.no/it/telefon/
Problem: Jeg trenger hjelp til å lage vevsider Løsning: Gode bruksanvisning finnes http://www.uib.no/elin/hjelp.html
Problem: Jeg trenger hjelp til å få min splitter nye hotte gadget til å virke Løsning: IT-avdelingen skal godkjenne kjøp av ny hardware. Vi kan manuelt installere og konfigurere spesial hardware hvis det foreligger tunge faglige argumenter.