Påloggingsproblemer: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(13 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[en:Log | [[en:Log on problems]] | ||
Dersom du har problemer med å logge på maskiner kan det skyldes mange ulike problemer. Det vanligste er at man ikke har byttet passord i tide, og dermed er blitt utestengt, eller at maskinen ikke er tilkoblet nettet (for stasjonære maskiner). Under finner du en liste med potensielle løsninger på problemet. | Dersom du har problemer med å logge på maskiner kan det skyldes mange ulike problemer. Det vanligste er at man ikke har byttet passord i tide, og dermed er blitt utestengt, eller at maskinen ikke er tilkoblet nettet (for stasjonære maskiner). Under finner du en liste med potensielle løsninger på problemet. | ||
==Mulige løsninger:== | ==Mulige løsninger:== | ||
*Har du [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|gyldig konto]]? | *Har du [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|gyldig konto]]? | ||
*Trenger du [[Glemt passord|nytt passord]]? | *Trenger du [[Glemt passord|nytt passord]]? | ||
Slik skal det se ut på Windows 7: | Slik skal det se ut på Windows 7: | ||
[[Image:ansatt2.png]] | [[Image:ansatt2.png]] | ||
Linje 43: | Linje 35: | ||
== Rapportere feil == | == Rapportere feil == | ||
*Meld inn en sak i [ | *Meld inn en sak i [https://hjelp.uib.no UiBhjelp]. | ||
*Studenter anbefales å først kontakte [ | *Studenter anbefales å først kontakte [[IT-assistent | IT-assistenten ved sitt fakultet]]. | ||
*Ansatte kan eventuelt ringe BRITA (555 84700). | *Ansatte kan eventuelt ringe BRITA (555 84700). | ||
[[Kategori:Fra Studentwiki]] | [[Kategori:Fra Studentwiki]] | ||
[[Kategori:Windows]] | |||
[[Kategori:Windows]] | |||
[[Kategori:Windows]] | [[Kategori:Windows]] |
Siste sideversjon per 9. mar. 2022 kl. 13:03
Dersom du har problemer med å logge på maskiner kan det skyldes mange ulike problemer. Det vanligste er at man ikke har byttet passord i tide, og dermed er blitt utestengt, eller at maskinen ikke er tilkoblet nettet (for stasjonære maskiner). Under finner du en liste med potensielle løsninger på problemet.
Mulige løsninger:
- Har du gyldig konto?
- Trenger du nytt passord?
Slik skal det se ut på Windows 7:
- Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
- Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen
- Forsøk en omstart på maskinen
- Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC.
Klientdriftede bærbare eller unmanaged-maskiner:
Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) på maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).
Det andre alternativet, som er litt lettere å skrive inn, er ".\install". Punktumet peker til "denne" maskinen, og erstatter dermed maskinnavnet i feltet for brukernavnet. Da vil det stå under feltene for brukernavn og passord "log on to: MASKINNAVN", slik som på bildet under.
Dersom du ikke lenger husker passordet til install-kontoen din, kan du få det resatt. Ta kontakt med BRITA på 84700. For at vi skal kunne resette passordet ditt, må du være tilkoblet UiB-nettet med kabel. Maskinen krever deretter en omstart (mens den fremdeles er tilkoblet med kabel) for å få registrert hos maskinen. Det nye passordet vil du få oppgitt av saksbehandleren i BRITA, og dette passordet må endres første gangen du logger på.
Rapportere feil
- Meld inn en sak i UiBhjelp.
- Studenter anbefales å først kontakte IT-assistenten ved sitt fakultet.
- Ansatte kan eventuelt ringe BRITA (555 84700).