Ofte stilte spørsmål om e-post: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=807e80ba92b24ace932886f4e4321613 Informasjon om e-post finner du nå i UiBhjelp.]»)
Tagg: Erstattet
 
(25 mellomliggende versjoner av 6 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Trenger gjennomgang}}
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=807e80ba92b24ace932886f4e4321613 Informasjon om e-post finner du i UiBhjelp.]
'''Jeg prøvde å sende en stor e-post på 50MB men den kom ikke frem'''
Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.
 
 
'''Jeg får ikke lagre mer epost i Outlook. Feilmelding DiscQuota exceeded.'''
Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Du bør selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[Frigjøring av lagringsplass i  Outlook 2003]]
 
 
'''Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook?'''
Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Se [[Frigjøring av  lagringsplass i  Outlook 2003]]
 
 
'''E-postleseren min virker ikke/henger.'''
Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
 
 
'''Mappene mine i Mozilla har forsvunnet.'''
Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
 
 
'''Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens'''
Løsning: Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.
 
 
'''Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word-dokumenter.)'''
Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.
 
 
'''Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren.'''
Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.
 
 
'''Jeg har ikke fått Outlook.'''
Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen Outlook? Kontakt IT-avd via https://bs.uib.no.
 
 
'''Webmail virker ikke.'''
Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet. Sjekk at du taster riktig brukernavn og passord.
 
 
'''Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst.'''
Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.
 
 
'''Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem'''
Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
 
 
'''Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min.'''
Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.
 
 
'''Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min?'''
Løsning: Vi anbefaler å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.
 
 
'''Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte.'''
Løsning: Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.
 
 
'''Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf.'''
Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen
 
 
'''Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook.'''
Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd og du har Outlook, finner du hjelp på: [[Fraværsmelde e-post]].
Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.
 
 
'''Thunderbird-profilen er låst (Linux)'''
Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
[[Kategori:E-post]]

Siste sideversjon per 25. jan. 2022 kl. 07:19