Innkjøp av mobiltelefon: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/knowledgeitem?unid=7af7900154ad457c87567929b0515d9c Denne informasjonen finner du nå i UiBhjelp.]»)
 
(10 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
==Ordning for UiB-mobiltelefon ==
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/knowledgeitem?unid=7af7900154ad457c87567929b0515d9c  Denne informasjonen finner du nå i UiBhjelp.]
 
UiB kan stille mobiltelefon og abonnement til disposisjon for ansatte når tjenstlige behov tilsier det. Det er leder som tar stilling til når ordningen skal brukes. Ordningen er hjemlet i [https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2015/KAPITTEL_10#KAPITTEL_10-2 Statens Personalhåndbok, kap 10-2]. Se nærmere informasjon på siden [http://www.uib.no/it/95438/kj%C3%B8p-og-bruk-av-mobiltelefon-dekket-av-uib Kjøp og bruk av mobiltelefon dekket av UiB]
 
Siden det er tjenstlige behov som skal dekkes, skal både mobiltelefon og abonnement være inkludert i ordningen. Mobiltelefonen er UiBs eiendom.
 
==Innkjøp av mobiltelefon ==
 
IT-avdelingen har ikke lenger noen innkjøpsanbefaling med spesielle merker og modeller av mobiltelefon. Alle Android- og IOS- (iPhone-)modeller som selges av vår leverandør kan brukes. Vær oppmerksom på beløpsgrensen for telefoner som arbeidsgiver kan kjøpe, som beskrevet i  [http://www.uib.no/it/95438/kj%C3%B8p-og-bruk-av-mobiltelefon-dekket-av-uib Kjøp og bruk av mobiltelefon dekket av UiB].
 
Modellutvalg, priser og spesifikasjoner finnes på nettbutikken til vår leverandør Atea (gjennom bestillingsportalen BasWare PM). Se bestillingsprosedyren under for nærmere beskrivelse.
 
==Oppsett av ny mobiltelefon==
 
'''NB! IT-avdelingen har ikke kapasitet til å overføre innhold (herunder data, kontakter og tekstmeldinger) fra gammel til ny telefon. Vi har laget en hjelpeside for å hjelpe deg å komme i gang. '''[[Overføring av innhold fra gammel mobiltelefon|Klikk her for å lese mer.]]'''
 
Ved eventuelle spørsmål angående oppsett på telefon - vennligst kontakt brukerstøttesenteret [[BRITA]].
 
==Bestillingsprosedyre, veiledning for bestillere og ledere==
 
Mobiltelefoner bestilles som andre varer, med elektronisk bestilling gjennom Basware PM.
 
'''Fra juni 2018 er leverandører Imento fusjonert med Atea. Mobiltelefoner skal bestilles fra Ateas katalog.'''
 
For å bestille via Basware, velg Ny anmodning -> Eksterne kataloger -> ATEA AS-82
 
 
Når du åpner Ateas katalog, må du velge en av kategoriene under produktgruppen "Mobiltelefoner & Nettbrett" i nettbutikken:
 
 
Du skal da få opp de modellene som er mest aktuelle merket med "Avtalt sortiment". Du kan også søke på merke- eller modellnavn.
 
Når du har valgt det/de produktene du skal ha, klikker du "Kjøp" og deretter "Overfør"-knappen i handlekurven for å fortsette bestillingsprosedyren i BasWare PM.
 
Før bestillingen sendes i PM, må det Det må alltid oppgis i kommentarfeltet hvilket abonnement telefonen skal brukes med. Det er tre hovedalternativer:
 
# '''Telefonen skal brukes med et abonnement som allerede tilhører organisasjonen.''' (Typisk hvis den skal erstatte en annen telefon.) Opplys da om dette og oppgi telefonnummeret den skal brukes med og navnet på brukeren, f.eks. ved å skrive "Skal brukes med eksisterende UiB-abonnement 987 65 432, Erik Eriksen" i kommentarfeltet i bestillingen.
# '''Det skal opprettes et nytt abonnement til telefonen.''' Skriv i så fall dette i kommentarfeltet. ("Skal ha nytt abonnement".) <br>Smart-telefoner vil få basisabonnement pluss surfepakke "medium". Eventuell endring av surfepakke vil bli vurdert etter forbruk. <br>Andre mobiltelefoner vil få basisabonnement uten surfepakke. <br>Ved oppretting av nytt abonnement må det sendes inn avtaleskjema (se [https://it.uib.no/ithjelp/images/7/70/Mobiltelefon-del1-avtaleskjema_form.pdf https://it.uib.no/ithjelp/images/7/70/Mobiltelefon-del1-avtaleskjema_form.pdf]). Dette bør fylles ut og signeres når mobiltelefonen bestilles, og sendes til [mailto:mobil@uib.no mobil@uib.no]. Mobiltelefon med SIM-kort kan ikke leveres ut før utfylt og signert avtaleskjema er levert.
# '''Et eksisterende nummer/abonnement skal overføres fra annen eier til UiB (portering).''' Oppgi i så fall hvilket abonnement (telefonnummer) det gjelder. <br>Også ved slik portering skal avtaleskjema fylles ut og sendes til [mailto:mobil@uib.no mobil@uib.no] før nytt SIM-kort utleveres (se punkt 2). Overføringsskjema for abonnementet fylles ut av IT-avdelingen, og må signeres av bruker før portering kan skje.
 
Telefonen sendes fra leverandør direkte til bestillende institutt/avdeling.
 
Randsoneinstitusjoner som ''ikke'' bruker bestilling gjennom BasWare, bestiller ved å registrere en sak i Issue-tracker  ([https://bs.uib.no https://bs.uib.no]) til IT-avdelingen:
 
[[en:Mobile_phone_models]]
{{Autoritativ informasjon}}
 
[[Kategori:Mobiltelefoni]]
[[Kategori:Innkjøp]]

Siste sideversjon per 3. aug. 2020 kl. 08:24