Administrative fellessystemer ved UiB: Forskjell mellom sideversjoner
(fjernet muligheten for odt) |
(Oppdaterte lenker til litt søknadsskjema (litt justert)) |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative | Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative datasystemer, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha [[Brukarkonto_for_tilsette|brukerkonto ved UiB]]. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra [[klientdriftede maskiner]] med Windows. | ||
Oversikt over felles administrative systemer | Oversikt over felles administrative systemer og eieravdeling ligger vedlagt søknadsskjemaet (se under). | ||
Linje 33: | Linje 33: | ||
=== Andre felles administrative systemer: === | === Andre felles administrative systemer: === | ||
Last ned søknadsskjema for tilgang til felles administrative systemer som: | Last ned søknadsskjema for tilgang til felles administrative systemer som: | ||
* [ | * [http://ekstern.filer.uib.no/ekstern/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.pdf PDF] - åpnes bl.a. i Acrobat eller via plugin i nettleseren | ||
* [http:// | * [http://ekstern.filer.uib.no/ekstern/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.docx DOCX] - åpnes i MS Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift. | ||
* [http:// | * [http://ekstern.filer.uib.no/ekstern/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.odt ODT] - åpent format som åpnes bl.a. i LibreOffice og andre åpne tekstbehandlere. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift. | ||
* [http://ekstern.filer.uib.no/ekstern/it/skjema_tilgang_administrative_systemer.rtf RTF] - åpnes i Worpad. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift. | |||
Om det søkes om tilgang til flere systemer, må | '''Merk: Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.''' | ||
Sideversjonen fra 15. okt. 2014 kl. 15:41
Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative datasystemer, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha brukerkonto ved UiB. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra klientdriftede maskiner med Windows.
Oversikt over felles administrative systemer og eieravdeling ligger vedlagt søknadsskjemaet (se under).
Søknad om tilgang
Basware
For å få tilgang til Basware (for innkjøp og fakturabehandling) tenger du
- søknadsskjema via lenke under andre felles administrative systemer (se under)
- skjemaet "Basware - Rolleregister". Dette finnes på oversikt over økonomisystemene eller via lenke på felles søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.
For utvidete rettigheter / roller som attestant brukes eget søknadsskjema -> Les mer om Pagaweb og tilganger
ePhorte
UiBs arkiv har lesetilgang for ansatte via ePhorteWeb.
For saksbehandlertilgang, se egne rutiner og skjema i arkiwiki
FS
For tillegg til FS (Felles studentsystem) trenger du
- søknadsskjema via lenke under "andre felles administrative systemer" (se under)
- signert taushetserklæring som legges ved søknadsskjema. Har du problemer med å åpne dokumentet, kan du laste det ned først eller åpne det fra sawiki.
PAGA / PagaWeb
Personalportalen Pagaweb er tilgjengelig for alle ansatte.
Andre felles administrative systemer:
Last ned søknadsskjema for tilgang til felles administrative systemer som:
- PDF - åpnes bl.a. i Acrobat eller via plugin i nettleseren
- DOCX - åpnes i MS Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
- ODT - åpent format som åpnes bl.a. i LibreOffice og andre åpne tekstbehandlere. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
- RTF - åpnes i Worpad. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
Merk: Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.
IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").
Maskinnavn kan finnes slik:
- Start - Support - Show Computerinfo
- ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"
Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdeling for aktuelt system eller IT-avdelingen på https://bs.uib.no / tlf (555) 84700.