Zoom Webinar til bruk for digitale doktorgradsprøver

Fra IThjelp

UNDER ARBEID

Universitetet i Bergen disponerer 6 samtidig bruk lisenser. Zoom webinar er det som nå anbefales for gjennomføring av digitale doktorgradsprøver. Dette anbefales framfor vanlig Zoom og Teams blant annet på grunn av faren for såkalt "Zoom bombing", at tilskuere bevisst ønsker å "forstyrre"/ødelegge møte ved for eksempel å si eller gjøre upassende ting foran kamera, eventuelt dele upassende innhold.


Opprette Zoom Webinar

For å opprette et Zoom webinar for en digitale doktorgradsprøve (disputas eller prøveforelesning) oppretter du en sak via https://hjelp.uib.no/

Her må du få med følgende

  • Navn og e-post for Co-host, det vil si personer som er med på disputasen med utvidede rettigheter. Co-host kan blant annet å kaste ut deltagere, stenge ned chat mm. IT-support (aktuelle IT-assistenter) under doktorgradsprøve vil også bli lagt inn her.
  • Navn og e-post for paneldeltakere.

Paneldeltakere vil typisk være:

  • selve kandidaten
  • opponenter
  • arrangøransvarlig som ikke er co-host
  • andre som skal si eller vise noe

Disse kan har tilgang til kamera og mikrofon og kan også dele skjerm eller "vindu". I tillegg har de også tilgang chat og Q&A slik resten av deltakerne har.

It-avdelingen vil med disse opplysningene kunne opprette et Zoom Webinar møte for doktorgradsprøven. "Co-host" og paneldeltakere vil få en e-post med lenke og informasjon som de må bruke for delta.

I saken som er meldt inn vil vi også oppgi lenke som skal deles med alle de andre deltakerne som ønsker å følge doktorgradsprøven. Det er denne lenken som deles offentlig på https://www.uib.no/nye-doktorgrader.


Hvordan gjennomføre den digitale doktorgradsprøven

Co-host eller paneldeltaker går en inn på den lenken en har fått på e-post den dagen møtet ble satt opp. Dersom "Practice Mode" er satt vil en få opp følgende melding (øverst) når en går inn på møtet:

Pricticemode.JPG

Ved hjelp av denne funksjonen vil en kunne prate sammen og teste ut ting før møtet begynner.

Vanlige deltakere vil få denne meldingen helt til Host eller co-host trykker "broadcast"

ZoomWebinarVenter.JPG

Dersom en ønsker å stenge muligheten for Chat så må Host eller Co-Host gjøre dette manuelt i møte.

ZoomWebinarStengeChat.JPG

Host eller Co-Host kan også fjerne deltakere ved behov:

Da går in inn på Participants - Trykker "More" til høyre for deltaker en vil fjerne - Velger "Remove"

ZoomWebinarRemoveUser.JPG

Slik ser de forskjellige nedre panelene ut for hver av deltakertypene:


Host ZoomWebinarHost.JPG


Co-Host

ZoomWebinarCOHost.JPG


Atendee

ZoomWebinarAtendee.JPG


Kort fortalt ligner Zoom Webinar veldig på vanlig Zoom møte for co-host og paneldeltakere. Hovedforskjellen er at en ikke har "Breakout Room" i et Zoom webinar møte. Her må en vurdere om en ønsker å opprette et eget møte (Zoom eller Teams) for dette der en kan diskutere kandidaten sin doktorgradsprøve uten at de andre hører det. Når en Host forlater et møte må en være oppmerksom på at en også har mulighet til å avslutte møte. En bør ikke gjøre dette dersom en ikke ønsker å stenge møte for alle de andre deltakerne også. Velg i så fall "Leave Meeting" i stedet for "End Meeting for All".