|
|
(55 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| {| cellspacing="0" cellpadding="3" border="1"
| | ==Digitale møter og samhandling== |
| |-
| | '''[[Teams]] er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling. Teams og Zoom kan begge brukes til videomøter.'''<br>Matrisen oppsummerer anbefalinger for ulike bruksområder: |
| |'''Se også:'''
| |
| |'''Se også:'''
| |
| |'''Se også:'''
| |
| |-
| |
| |[[fil:korona5_830x360.jpg|300px|link=https://www.uib.no/korona]]
| |
| |[[fil:colourbox_undervisning_830x360.jpg|300px|link=https://mitt.uib.no/courses/25566]]
| |
| |[[fil:online_education_2_colourbox23778721_830x360.png|300px|link=https://www.uib.no/korona/134632/studere-hjemmefra]]
| |
| |-
| |
| |'''[https://www.uib.no/korona UiBs side med informasjon om koronaviruset]'''
| |
| |'''[https://mitt.uib.no/courses/25566 Informasjon om undervisning på nett]'''
| |
| |'''[https://www.uib.no/korona/134632/studere-hjemmefra Studere hjemmefra]'''
| |
| |}
| |
| __TOC__
| |
|
| |
|
| ==Hvordan jobbe hjemmefra?==
| | [[fil:system-oppgave-matrise.png|800px]] |
|
| |
|
| For å få tilgang til det du vanligvis bruker på jobb (programmer, dokumenter mv.), kan du bruke disse tjenestene. Hvilke(n) du trenger er avhengig av hva du skal gjøre:
| | ===Teams=== |
| * '''[[Skrivebord.uib.no]]''' - tilgang til de fleste programmer, dine filer osv. <br>Kan brukes av alle ansatte. | | * [[Digitale møter i Teams]]. |
| * '''[[Saksbehandler.uib.no]]''' - tilgang til administrative systemer (økonomi, ePhorte osv.). Du får også Office-programmene og tilgang til dine filer. <br>Du må ha fått tilgang til tjenesten. Sikkerhetskode sendes til din mobiltelefon for pålogging. <br>[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/serviceflow?unid=7c2ee4f3887e4dc09015934cf56dff68&from=d82ae6b4-72cc-4925-be77-888170c65cb4 Kontakt oss via UiBhjelp] så ordner vi tilgang for deg. | | * [[Teams| Les mer om bruk av Teams]]. |
| * '''Fjernstyre din egen kontor-PC''' hvis den står på UiBs nett og er slått på. <br>[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/serviceflow?unid=7c2ee4f3887e4dc09015934cf56dff68&from=d82ae6b4-72cc-4925-be77-888170c65cb4 Kontakt oss via UiBhjelp] så ordner vi tilgang for deg.
| |
| * '''[[Tilkobling til UiBs nettverk utenfra|Koble deg til UiBs nettverk med VPN.]]'''
| |
|
| |
|
| | ===Zoom=== |
| | * Logg på [https://uib.zoom.us/ uib.zoom.us] for å starte eller delta i Zoom-møter. |
| | * [[Digitale møter med Zoom]]. |
| | * [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=39bce7ec566343bdbf8c289bc122128f Mer informasjon om bruk av Zoom.] |
|
| |
|
| '''Merk:''' | | '''Merk:''' |
| * Det er fint om du bare bruker VPN-oppkobling når det er nødvendig, ettersom det belaster UiBs infrastruktur. | | * Gjør deg kjent med anbefalingene for [[Sikker atferd i digitale møter]]! |
| * Hvis du har problemer med treg ytelse eller avbrudd når du jobber hjemmefra, prøv å bruke [[skrivebord.uib.no]]. Den har beskjedne krav til nettverks-kapasitet.
| | * Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/knowledgeitem?unid=1ec6460f56be471da536dd5696bb2480 Du finner mer informasjon i innkjøpsveiledningen]. |
| * [[Jobbe hjemmefra| Se også vår side med råd om å jobbe hjemmefra]].
| |
|
| |
|
| | ==Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?== |
|
| |
|
| ==Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?==
| | Hvis du underviser eller administrerer undervisning, bør du gjøre deg kjent med siden [https://www.uib.no/l%C3%A6ringslab/136772/hvordan-skal-vi-undervise-til-h%C3%B8sten "Hvordan skal vi undervise til høsten?"]. |
| * '''[[Teams]] er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling''' (møter, samtaler, dele filer m.m.) for både ansatte og studenter. [[Teams| Les mer om bruk av Teams her]].
| |
| * '''[https://support.office.com/nb-no/article/video-ringe-i-skype-for-business-364014d5-6e33-418e-8bde-48120091aeca| Skype for Business]''' kan også brukes til samtaler og møter.
| |
| * '''Zoom''' kan brukes som et alternativ for digitale møter (men mangler funksjonalitet for fildeling, samhandling osv som som Teams har). Logg på [https://uib.zoom.us/ uib.zoom.us] for å starte eller delta i Zoom-møter. [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=39bce7ec566343bdbf8c289bc122128f Se mer informasjon i UiBhjelp.]
| |
| | |
| | |
| '''Merk:'''
| |
| * Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. [[Innkjøpsveiledning for hodesett og kamera| Mer informasjon i innkjøpsveiledningen]]. <br>Trenger du hodesett, [https://hjelp.uib.no/| kontakt oss via UiBhjelp]. <br>Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)
| |
| | |
| '''Veiledning til digitale møter:'''
| |
| * [https://support.office.com/nb-no/article/video-administrere-m%C3%B8ter-ba44d0fd-da3c-4541-a3eb-a868f5e2b137| Bruk Teams]
| |
| * [https://support.office.com/nb-no/article/video-planlegge-et-skype-for-business-m%C3%B8te-69a3716c-7eaf-42fe-907e-4b63ce13565d| Bruk Outlook til å kalle inn til Teams- eller Skype-møte.] (Hvis du ikke har Teams-knappen tilgjengelig i Outlook, logg inn på skrivebord.uib.no og kall inn til møtet der.)
| |
| | |
| ==Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?==
| |
| UiB har på kort tid fått to nye tjenester for fjernundervisning:
| |
|
| |
|
| * '''[https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/kaltura-integrert-videotjeneste-i-mitt-uib Kaltura:]''' brukes til opptak av forelesninger. Forelesere oppfordres til å bruke opptak fremfor live undervisning. Opptak kan gjøres i ro og mak, det er lavere risiko for feil, og studenter kan se opptaket flere ganger.
| | UiB har disse digitale undervisningsverktøyene: |
| * '''[https://mitt.uib.no/courses/25566 Zoom:]''' brukes der Kaltura ikke kan/bør benyttes, f.eks. live seminar med behov for interaksjon mellom foreleser og studenter og gruppesamtaler/-arbeid. Zoom har for eksempel funksjonalitet for breakout-rooms, der man kan dele studentene inn i grupper.
| |
|
| |
|
| | * [https://mitt.uib.no/courses/101 '''Mitt UiB'''. UiBs læringsplattform, med mange bruksmuligheter for variert undervisning og innebygde videotjenester] |
| | * [https://mitt.uib.no/courses/25950 '''Kaltura'''. Integrert tjeneste for video- og skjermopptak i Mitt UiB.] |
| | * [https://mitt.uib.no/courses/26206 '''Zoom'''. Videoplattform for sanntids undervisning, og for webinar/videomøter] |
| | * [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=0cbdeae6715f4b89b07b296af469b4ba '''Videonotat'''. Opptak og strømming av fysisk undervisning med lyd, video og bilder fra prosjektor i en og samme visning.] |
| | * [[Digitale møter i Teams| '''Teams'''. Digitalt møte- og samhandlingsverktøy]] |
|
| |
|
| ==Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?== | | ==Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?== |
| * [[Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver| Les våre anbefalinger for å gjennomføre digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas) med Teams eller Zoom]]
| |
|
| |
|
| |
| ==Her kan du få hjelp==
| |
| * Primærkanal for både ansatte og studenter er '''[https://hjelp.uib.no tjenesteportalen UiBhjelp]'''.
| |
| * Brukerstøttesenteret [[BRITA]] har utvidet åpningstid, '''kl. 08-18 på telefon 55 58 47 00'''.
| |
| * Vi er også tilgengelig på '''chat: [https://itchat.uib.no itchat.uib.no] kl. 08:30-15:30'''.
| |
|
| |
|
| Det er lettere for oss å hjelpe deg hvis du husker å:
| | Se: |
| * ta med all informasjon som er relevant for saken (f.eks. maskinnavn) | | * [https://www.uib.no/foransatte/134623/disputas-og-pr%C3%B8veforelesninger-under-koronasituasjonen UiBs regler og retningslinjer for disputaser og prøveforelesninger under koronasituasjonen] og |
| * oppgi et mobilnummer vi kan nå deg på. | | * [[Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver]]. |
| * laste ned [[Teamviewer]] på forhånd hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC.
| |
|
| |
|
|
| |
|
| '''Merk at den spesielle situasjonen vi er i, også blir utnyttet til data-kriminalitet! '''
| |
| [https://nettvett.no/korona/ Se råd på nettvett.no om "Hvordan bevare en trygg digital hverdag"]
| |
|
| |
|
| | [[en:Recommendations for digital collaboration]] |
| [[Kategori: Digital undervisning]] | | [[Kategori: Digital undervisning]] |
| [[Kategori: Elektronisk sanntidskommunikasjon]] | | [[Kategori: Elektronisk sanntidskommunikasjon]] |
| [[Kategori: Undervisningsrom]] | | [[Kategori: Undervisningsrom]] |
| [[Kategori: Bruksanvisninger]] | | [[Kategori: Bruksanvisninger]] |
|
| |
|
| |
| {{Important
| |
| |hdr=Denne siden oppdateres løpende.|msg=Hvis du har tilbakemeldinger eller tips til ting du ville hatt med her, er det fint om du forteller oss med tilbakemeldings-knappen øverst på siden!}}
| |
|
| |
| [[en:corona]]
| |